Khalid Abouamir

Onze goedlachse collega Khalid Abouamir is 21 jaar en woonachtig in Venlo. In zijn vrije tijd is Khalid een fervent voetballer, zowel actief als passief. In de weekenden volgt hij graag alle wedstrijden van het betaalde voetbal in binnen- en buitenland. Het Engelse voetbal spreekt hem erg aan en Manchester City is favoriet. Via zijn oom is hij ooit in aanraking gekomen met ICT. ‘Mijn oom heeft tot op de dag van vandaag spijt dat hij dit nooit gedaan heeft en heeft mijn interesse voor dit vak altijd gestimuleerd. De opleiding was al super leuk en bovendien is een baan in de ICT super toekomst-bestendig.’

Trots op IT-Profile

Sinds maart 2022 is Khalid in dienst getreden bij IT-Profile. Enkele jaren daarvoor had Khalid al zijn MBO ICT Beheer diploma al behaald maar er eigenlijk niks mee gedaan. Khalid was al op jonge leeftijd beland in een leidinggevende rol in de logistiek en retail. Hoewel het werken met mensen Khalid op het lijf geschreven is, bleef zijn interesse voor het IT-vak kriebelen. Khalid: ‘Ik raakte in gesprek met een oud-klasgenoot van me, die bij IT-Profile werkte. Dat was erg grappig want er bleken buiten hem nog een heel aantal andere oud-klasgenoten ook bij IT-Profile te werken. Wat zij me vertelden, sprak me heel erg aan. Het viel me ook op dat iedereen erg trots waren op het bedrijf waar ze werkten. Dat heeft me bewogen om de stap te wagen en mijn baan op te zeggen.’

 

Thuis gevoel

Aldus geschiedde. Khalid stuurde een sollicitatie naar onder andere IT-Profile en in no time belde Natasja hem. ‘Destijds zaten we nog volop in de Corona pandemie. Veel gesprekken waarvoor ik uitgenodigd werd, werden gevoerd via Teams. Natasja stelde juist voor om het persoonlijk te doen.’ Volgens Khalid is dat ook wat IT-Profile zo IT-Profile maakt; écht persoonlijk contact. ‘Het gaf me een ‘thuis gevoel’ hoe ik ontvangen werd’, aldus Khalid. Wat hem ook opviel was dat het gesprek niet meteen ging niet over de inhoudelijke kennis maar meer over wie je bent en wat je wilt. Een heel open en persoonlijk gesprek. ‘Het was echt een verademing om geen vragenvuur met cliché vragen te krijgen, zoals ik eerder gewend was. Het viel me ook op dat er geen vacatures door je strot werd geduwd, maar in dit gesprek stond ik als kandidaat centraal.’

 

 

Klassikaal inhouse Windows 10 traject

Daarna ging het allemaal heel snel. De eerste opdracht van Khalid mocht hij zonder intake starten. Khalid lacht: ‘Dat was best wel spannend, maar al snel ging het vanzelf. Ik pikte alles snel op door het gewoon te doén. Ik vind het belangrijk om goed werk af te leveren, maar natuurlijk heeft elke opdracht weer een inwerkperiode nodig. Natuurlijk heb je je basiskennis, maar de organisatie en systemen moet je altijd weer leren kennen.’ Parallel aan zijn inzet bij klanten is Khalid ook gestart met een klassikaal inhouse Windows 10 traject, samen met een groep andere collega’s. Dit helpt hem echt, want naast boeken en praktijk ervaring, is ook fijn om te kunnen sparren met een trainer om ook goed voorbereid te zijn op examens. Een leuke bijkomstigheid is om ook weer collega’s te zien.

 

 

 

Klanttevredenheid is belangrijk

Momenteel zit Khalid op een opdracht bij Fontys Hogescholen. Hier biedt hij ondersteuning aan zo’n 3000-4000 medewerkers en 50.000 studenten. Zeker nu in het begin van het schooljaar is er een piek aan incidenten. Het leuke vindt hij dat er veel ruimte is om zelf problemen op te lossen maar dat er ook ondersteuning is van specifieke oplosgroepen. Ook via Whatsapp worden er veel incidenten gemeld, vooral door studenten. ‘Problemen met Office, licentieproblemen, specifieke issues met software, vergeten wachtwoorden…het maakt mij eigenlijk niet uit wat voor vragen ik krijg. Als ik iemand naar tevredenheid kan helpen, dan ben ik blij. Vanuit mijn vorige werkverleden weet ik ook hoe belangrijk klanttevredenheid is, en als ik een goede indruk kan achterlaten dan is dat het fijnste compliment dat ik kan krijgen. Het valt hem op dat alle klanten blij zijn extra inzet van een extern bureau, en bij alle opdrachten waar hij heeft gezeten is hij ook heel goed ingewerkt. Khalid: ‘Je merkt dat iedereen blij is dat er hulp is, dus men is heel genegen om vragen te beantwoorden.’

Techniek is leuk maar het menselijke contact nog meer.

Khalid omschrijft zichzelf als een ICT’er die graag mensen helpt. Hij vindt het leuk om zijn kennis van ICT daar op in te zetten. Hij haalt energie uit het ondersteunen van gebruikers. Om iets te betekenen voor anderen. Khalid: ‘Techniek is leuk, maar het menselijk contact juist nog meer.’ In de toekomst ziet hij zichzelf wel in een rol waarin hij young professionals coacht en begeleidt. Maar wat maakt IT-Profile nou een leuk bedrijf, juist voor young professionals? ‘Iedereen hier bij IT-Profile is heel betrokken. Er is een informele sfeer en geen hiërarchie. Je hebt ook niet één contactpersoon, maar je kunt altijd iedereen bereiken waarbij iedereen ook altijd bereid is je te helpen. Ik ben heel blij met IT-Profile als mijn werkgever, het was een goede keuze om hier aan de slag te gaan’.