Mark Philipsen
Voor Mark Philipsen (24) uit Kronenberg draait zijn werk om ontwikkeling en uitdaging. Na een opleiding in de ICT en een eerste baan bij IT-Profile is hij volop bezig zijn carrière uit te bouwen. “Elke dag leer ik iets nieuws, en dat geeft me energie,” vertelt Mark. Inmiddels is hij als servicedeskmedewerker gedetacheerd bij SSC De Kempen, waar hij dagelijks klanten helpt met IT-vraagstukken en bijdraagt aan grote migratieprojecten.
Groeien in IT en blijven ontwikkelen
Voordat Mark zijn weg vond in de IT, heeft hij verschillende bijbaantjes gehad. “Ik heb seizoenswerk gedaan en bijna zeven jaar gewerkt bij een rozenkwekerij,” zegt hij. Op het Citaverde College in Horst volgde hij de opleiding VMBO Kader en stroomde door naar Theoretisch Kader. Daar maakte hij voor het eerst kennis met ICT. “Buiten schooltijd speelde ik vaak games met vrienden en werd ik steeds nieuwsgieriger naar de technologie erachter.” Die interesse leidde hem naar een MBO-opleiding niveau 4 aan Gilde Opleidingen in Oostrum, waar hij zijn diploma behaalde. Zijn eerste stappen in de IT zette hij tijdens stages. “Na mijn opleiding ben ik direct bij IT-Profile begonnen,” vertelt hij. “
De keuze voor IT-Profile
Zijn eerste kennismaking met IT-Profile vond al plaats tijdens zijn opleiding. “Op het Gilde gaf IT-Profile een gastcollege. Dat is me altijd bijgebleven en ik heb zelfs nog een kaartje bewaard.” Toen hij later op de website keek, zag hij een vacature die perfect aansloot bij zijn ambities. “De verwachtingen en mogelijkheden voor opleiding en cursussen spraken me erg aan. Dat gaf de doorslag.”
Een fijne werkgever
Wat maakt IT-Profile zo’n fijne plek om te werken? “Het persoonlijke contact,” zegt Mark. “Ze denken echt met je mee over je ontwikkeling en helpen je bij het maken van de juiste keuzes.” Daarnaast waardeert hij de gezellige sfeer binnen het team. “Er worden leuke activiteiten georganiseerd en tijdens teamdagen is de sfeer altijd goed.”
De aantrekkingskracht van detachering
Mark ziet vooral voordelen in werken via detachering. “Je krijgt de kans om je door te ontwikkelen via opleidingen en cursussen,” legt hij uit. “Daarnaast is het leuk om op verschillende opdrachten te zitten. Zo leer je telkens nieuwe omgevingen, organisaties en collega’s kennen.” Op dit moment werkt Mark bij SSC De Kempen als servicedeskmedewerker. “We begonnen met een team van drie, nu werken we met z’n tweeën,” vertelt hij. Zijn dag start om 07:30 en eindigt rond 16:30. “Het is een vrij skilled servicedesk, wat betekent dat we veel vrijheid krijgen om problemen zelf op te lossen.” Dagelijks houdt hij zich bezig met incidentmeldingen, wijzigingsaanvragen, hardwareverzoeken, mailtjes en telefoontjes. “Elke dag is anders,” zegt hij enthousiast. Daarnaast ondersteunt hij bij een grote migratie naar een nieuwe IT-omgeving. “We upgraden van Windows 10 naar Windows 11 en migreren mailboxen. Uiteindelijk volgt ook de rest van de applicaties en hardware.”
Trots op groei
Mark kijkt al vooruit naar zijn volgende stap. “Ik wil doorgroeien naar een functie als systeem- of applicatiebeheerder,” zegt hij. “Van daaruit wil ik mezelf blijven ontwikkelen.” Als hij terugkijkt op zijn carrière tot nu toe, is hij vooral trots op zijn persoonlijke groei. “In het begin vond ik het lastig om telefoongesprekken te voeren, vooral met mensen die ik niet kende,” geeft hij toe. “Bij mijn vorige opdracht moest ik dat elke dag doen. Gelukkig werd ik daar goed in begeleid.” Inmiddels gaat het hem veel makkelijker af. Daarnaast is hij blij met zijn huidige opdracht. “Bij SSC De Kempen krijg ik de ruimte om systemen beter te leren kennen en met anderen mee te kijken. Dat motiveerde me om een cursus te doen en mijn MS365 Fundamentals-certificaat te behalen. Hopelijk volgen er nog meer.”